The Pied Piper (Krysař) er en tjekkoslovakisk dukkefilm fra 1986. Den er baseret på det tyske folkeeventyr, Der Rattenfänger von Hameln, også kendt på dansk som Rottefængeren.
Eventyret kan spores tilbage til middelalderen, og det er genfortalt mange gange af både digtere og forfattere, f.eks. Brødrene Grimm. Der findes også mange teorier om hvorvidt det er baseret på en rigtig begivenhed, f.eks. sygdom eller en anden katastrofe.
Det er filmatiseret adskillige gange. Både som tegnefilm af hhv. Disney og Warner Bros., men også i live-action-udgaver, heriblandt en med Monty Python’eren Eric Idle som den musikalske rottelokker.
Den tjekkoslovakiske dukkefilm er baseret på en novelle af Viktor Dyk udgivet i 1915. Hans udgave er mere mørk og dyster, og den tillægger rotterne en symbolsk betydning. Den fortolker en væsentlig detalje i det originale plot og udvikler dette til et gennemgående tema og derudaf et samfundskritisk budskab.
Uegnet for børn
Det er ikke en dukkefilm for børn. Dels ville de næppe forstå de finere nuancer i fortællingen. Men handlingen er også barsk og brutal. Blodig tilmed. Der er død og ødelæggelse. Grusomhed og hævn. Bibelsk retfærdighed a la det gamle testamente.
Der er ikke et eneste forståeligt ord i filmen. Ikke fordi de taler tjekkoslovakisk. Sproget er ganske enkelt volapyk. Det minder om den lille vrede stregmand, kendt på dansk som Linus på linjen, og som La Linea i hjemlandet Italien. Han skælder altid ud på tegneren, men det er et vrøvlesprog opfundet af en berømt, italiensk klovn.
Det er ikke nødvendigt med ord. Toneleje, ansigtsmimik, kropssprog, kontekst, stemning og naturligvis handling fortæller alt, man skal vide. Historien er nem at følge, og vrøvlesproget bidrager til at tegne et umenneskeligt billede af karikaturerne.
Smuk i sin grimhed
Stilen er gotisk og stilmæssigt grotesk. Både byen og dets indbyggere er forvredne, uproportionelle figurer. Alle naturlige træk er enten overdrevet eller underdrevet. Det er kunstnerisk udført og smukt i sin grimhed. Man kan pege på Tim Burton som et eksempel på en lignende stil. Eller nogle af Guillermo Del Toros monsterfilm.
Farvepaletten er tilsvarende dyster. Det meste er udsnittet i træ, og det er træets egen, mørke farve, som fører an. De flittige snittesvende har knap nok rørt en malerpensel. Så der er meget brunt i brunt, men det fungerer rigtigt godt. Det er råt og stemningsskabende.
Hvis jeg var barn, ville jeg nok have syntes, den var uhyggelig – eller røvkedet mig. Men som voksen filmnørd med sans for detaljen, temaerne og de små nuancer, samt billedsproget og det kunstneriske udtryk, må jeg kalde den et lille mesterværk.
Desværre kan du kun se den hjemme hos Ruben.