Ghostbusters: Frozen Empire er en gyserkomedie fra 2024 instrueret af Gil Kenan. Han var medforfatter på forgængeren og har derudover instrueret bl.a. City of Ember. Jason Reitman har skrevet den sammen med Kenan.
Alle er tilbage. Både de gamle og de nye spøgelsesjægere. Egon Spenglers datter og børnebørn samt Gary, Callies kæreste, er flyttet ind på den gamle brandstation i New York, hvorfra de rykker ud efter behov.
De gamle gutter har fået en større rolle i plottet. I forgængeren dukkede de op i finalen. Denne gang er de med fra begyndelsen, og deres handlinger influerer de videre begivenheder.
Det samlede hold er oppe imod en mægtig dæmon kaldet Garraka, som ønsker at fryse verden til is. Han er den største trussel, de hidtil har mødt, og selvom deres arsenal er opgraderet med den nyeste teknologi, er det ikke nok.
Er dette enden på Ghostbusters? Nej, rolig nu. De finder en løsning, men du må se filmen, hvis du vil vide hvordan.
Den pikløse røvbanan
Du kan glæde dig til flere gensyn fra de oprindelige film. En anden gammel ærkefjende, dog ikke en paranormal, men en politisk en af slagsen, vender tilbage. Walter Peck er navnet. Han er den pikløse røvbanan, som flere gange forsøgte at lukke Ghostbusters ned.
Janine Melnitz, deres gamle telefondame, vil også lege med. Hun er velkommen. Desværre stopper gensynene der. Hverken Sigourney Weaver eller Rick Moranis har fundet vej til filmen. Ej heller Peter MacNicol. Men de kan nå det endnu i 5’eren.
Det ville nok også have været for meget af det gode. Filmen er allerede godt fyldt op med nye karakterer, og ikke alle får den samme plads i spotlyset.
Phoebe Spengler, familiens yngste, men også klogeste hoved, er atter en af plottets bærende kræfter. Hun er sammenlignelig med 80’ernes Molly Ringwald, og hendes karakterudvikling gør de nye film til ungdomsfilm – i hvert fald delvist.
Spændende udvidelse
Jeg sammenlignede forgængeren med The Goonies, fordi den fokuserede på børnene og handlede om, hvordan de fandt Egon Spenglers gamle udstyr og fortsatte hans efterforskning. Men efterfølgeren rykker teltpælene videre, og de voksne deltager mere.
Det er en god efterfølger. Den gentager ikke bare forgængeren, men bygger videre på historien. Den undgår også flere klichéer, selvom enkelte titter frem her og der. Kritikpunktet må være, at der er rigtigt mange karakterer, og mens Phoebes fortsatte historie er god, må andre nøjes med den sparsomme skærmtid, som resterer.
Det er ikke et problem med de nye karakterer. Der vil jo altid være biroller, som blot er der for at trykke på en knap eller jokke i et spinatbed. Men det er ærgerligt, når hovedpersoner fra forgængeren må nøjes med mindre i fortsættelsen.
Den får alligevel ni hjerter. Alt det gode, den byder på, er supergodt. Phoebes rolle er en fin hovedperson, og det er godt at se de gamle ‘bustere deltage mere. De nye, teknologiske tilføjelser udgør en spændende udvidelse af universet, og jeg glæder mig til at se mere.