Léon

Léon, også kendt som The Professional, er en fransk-amerikansk actionthriller fra 1994 skrevet og instrueret af Luc Besson. Han er manden bag bl.a. The Fifth Element.

Titelkarakteren (Jean Reno) er en enspænder, der ernærer sig som lejemorder for mafiaen. Han er muligvis den bedste i faget. I hvert fald er han umådeligt dygtig.

Han er nabo til 12-årige Mathilda (Natalie Portman), som har det svært med en prostitueret mor og voldelig far. Der opstår et slags venskab mellem hende og Léon.

Jeg har udeladt nogle væsentlige detaljer, for jeg vil ikke afsløre det hele, hvis du ikke har set den. I så fald vil jeg råde dig til at gøre det.

Fed action, smuk fortælling

Det er en thriller med masser af fede actionscener. Men det er også et velfortalt drama drevet af fascinerende karakterer og personlig udvikling. Det er en usædvanlig, men smuk og menneskelig fortælling.

Håndværket er enkelt og solidt. Der er ingen smarte action-tricks a la kung fu og lignende. Léons metoder er simple, men effektive. Han er autentisk og samtidig en af de bedste, fiktive lejemordere – måske den bedste.

Ud over Reno og unge Portman, bidrager Gary Oldman til underholdningen med en fantastisk karakter, jeg heller ikke vil spolere. Hvis du kender Oldman, ved du, han skal opleves.

Advarsel! Spoilere i resten af anmeldelsen!

Jeg har genset en Extended Version med cirka 25 minutters ekstra materiale. Det er interessante tilføjelser, der uddyber forholdet mellem Mathilda og Léon.

Mathilda er forelsket i Léon. Det tror hun i hvert fald. Hun er ung og uskyldig, og han gør intet for at imødekomme det. Men det fylder mere i de ekstra scener, og selvom det fortæller mere om hendes karakter, og hvordan hun er ødelagt af sin opvækst, kan det måske være for meget for nogen.

Det forplumres yderligere, hvis man kender lidt til instruktørens egne forhold. Men filmen viser dog med Léons afvisninger og andre karakterers reaktioner, det ikke er et gensidigt eller blåstemplet romantisk forhold. Det er en uskyldig piges egne forvirrende følelser for sin redningsmand.

Det er kontroversielt. Men det er alligevel mere uskyldigt end f.eks. Jodie Fosters rolle i Taxi Driver. Hun er trods alt en teenage-prostitueret. Mathilda har kun et crush. Det er en plottråd, der fortæller noget om hende, men også om Léon. Han er en morder, men han udnytter hende ikke trods talrige muligheder. Der er stadig et godt menneske i ham.

Nøgleord: , , , , , , , , , , .Bogmærk Permalink.

Lukket for kommentarer.