Superman er den første og største superhelt. Det er næppe nødvendigt at introducere ham. Men jeg kan tilføje, han blev skabt i 1938 af Jerry Siegel og Joe Schuster. Han debuterede i udgivelsen Action Comics #1.
Få år senere brød han ud af tegneserierammerne og debuterede i et radioshow og i en serie populære tegnefilm. Et årti senere i 1948 blev skuespilleren Kirk Alyn den første live-action-Superman.
George Reeves overtog rollen i en film og TV-serie i 1950’erne, og endelig nåede vi frem til aftenens film i 1978. Den første store superheltefilm i moderne tid.
Godfather, gys og Superman
Instruktøren er Richard Donner. Dengang var han relativt ny i faget og havde senest instrueret gyseren The Omen. I dag er han også kendt som manden bag Lethal Weapon, The Goonies, Ladyhawke og mange, mange andre.
Filmens manuskript er skrevet af Mario Puzo. Han har også forfattet Godfather-filmene. I det hele taget var superhelte næppe så udskældte dengang som i dag. Rollelisten imponerer med prisvindende skuespillere som Marlon Brando og Gene Hackman.
Historien er velkendt. Planeten Krypton er døende, og Jor-El (Brando) sender sin nyfødte søn til Jorden, hvor han vokser op og bliver Superman. Han får sig hurtigt en ærkefjende, forbrydergeniet Lex Luthor (Hackman), og en dameven, Lois Lane (Margot Kidder).
Expanded Edition
Jeg har genset Expanded Edition, en forlænget udgave i min samleboks fra 2011. Den er 151 min. lang inkl. rulletekster, og den indeholder en del større og mindre tilføjelser. Der er både dialog- og effektscener.
Nogle er unødvendige, andre er superfede. Under alle omstændigheder er det den samme fantastiske film, jeg kender og elsker, nu med lidt ekstra krymmel ovenpå.
Det er en flot, gammel film. Dels er det godt, gammeldags håndværk. Flot scenografi, kulisser, kostumer og alt hvad dertil hører. Men det er også flotte effekter. De er ganske vist enkle. Wirer og den slags. Men man imponeres pga. tiden, de er lavet i.
Reeve laver også nogle imponerende, akrobatiske manøvrer. F.eks. er der en scene, hvor han flyver ned langs en glasfacade, stopper og stiller sig for at gribe en faldende klatretyv. Det er enkelt, hurtigt og elegant.
Filmhistorisk klassiker
Hvis man skal tage en kritisk brille på – kortvarigt – er filmen en kuriøs blanding af drama og familievenlig humor. Lex er f.eks. omgivet af hundehoveder og lusede amatører – som et andet forbrydergeni ville sige – men han er også en koldblodig morder.
Der er en børnevenlig naivitet. Men ind i mellem får du en lussing i form af voldsomme drab, sexhistorier og andet voksen-halløj. Det havde jeg fuldstændigt glemt.
Det er en vidunderlig film. En klassiker i genren, men også i filmhistorien generelt. Hvis ikke Martin Scorsese anerkender den som en ægte biograffilm, så får han et spark i løgposen.