A Nightmare on Elm Street

A Nightmare on Elm Street – også kendt som Morderisk mareridt i Danmark – er en kultgyser fra 1984 skrevet og instrueret af Wes Craven, der er en af genrens gamle kendinge og manden bag en række populære slasher-film, eksempelvis The Hills Have Eyes, The Last House on the Left og Scream-filmene.

Filmen er ubestridt hans største succes, og den voksede til en franchise, der tæller seks originale film, en syvende meta-film om skuespilleren Heather Langenkamp, der hjemsøges af Freddy i det virkelige liv, en crossover-film, Freddy vs. Jason, hvor Freddy krydser kløer med Jason fra Fredag den 13.-filmene, en TV-serie, Freddy’s Nightmares, hvor Freddy er vært og præsenterer forskellige skrækfortællinger efter Tales from the Crypt-opskriften, og endelig et remake fra 2010.

Freddy Krueger er en kultfigur, og jeg har endda set ham gengivet i kageform på Youtube. Den skal du ikke gå glip af, så klik her. Han er naturligvis bedst kendt for at hjemsøge og myrde sine ofre i deres drømme, og det er en fantastisk idé, der giver uendelige muligheder for at opfinde nye, kreative mordscener. Han er slasher-genrens mest alsidige filmskurk, og det er ikke overraskende, at han har været så langtidsholdbar.

Heather Langenkamp som Nancy Thompson.

I den første film er Heather Langenkamp teenagepigen Nancy. Hun overnatter hos veninden Tina sammen med sin kæreste Glen, spillet af en purung Johnny Depp, og Tinas kæreste, Rod. I nattens mulm bliver Tina brutalt myrdet, og Rod er den eneste mistænkte, men Nancy tror ikke, at han er den skyldige, for hun og Tina havde begge drømt om den samme skumle mand med knivblade som kløer.

Det er en 80’er-slasher-film efter alle genrens uskrevne regler, og de stakkels teenagere må kæmpe alene mod Freddy, fordi ingen tror på dem. Men det er også en film, der samtidig puster masser af nyt liv ind i genren, for Freddy er en utraditionel skurk, der lever i en fantasifuld drømmeverden, hvor alle regler kan brydes og skrives om efter behov. Og da Nancy indser, at ingen andre kan hjælpe, tager hun sagen i egen hånd og går til opgaven som en anden Macaulay Culkin (Alene hjemme).

Derfor er filmen også fuld af uventede overraskelser og opfindsomme ideer, alt sammen lavet med gode, gammeldags praktiske effekter, naturligvis, og Nancy er en af de bedste “final girls” i genren, måske endda den bedste, hvis ikke vi tæller Ellen Ripley (Alien) og Sarah Connors (Terminator) med.

Det er en billig gyser med unge og knap så erfarne skuespillere, og du slipper ikke helt for dårligt skuespil og kluntede dialoger. Flere af genrens klichéer har også fundet vej til filmen. Det er trods alt en slasher-film, og nogen skal liste alene ud i mørket i bare tæer og natkjole, fordi de hørte en lyd. Sådan er det jo. Men den får en topkarakter alligevel, fordi det er en herlig filmoplevelse med en forrygende filmskurk og en heltinde, der kan matche ham.

Nøgleord: , , , , , , .Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *