Searching

Searching er en thriller fra 2018 med John Cho (Harold & Kumar-filmene) og Debra Messing (Will & Grace) i hovedrollerne som David Kim, en far, hvis datter forsvinder, og kriminalbetjenten Rosemary Vick, der leder efterforskningen.

Det er en lille film af relativt ukendte folk. Den havde premiere på Sundance Film Festival, hvor den vandt en publikumspris, og den blev et mindre biografhit senere samme år.

Jeg vil ikke afsløre mere om handlingen, end jeg allerede har gjort. Der er nogle store, uventede drejninger deri, men det helt unikke er fortælleformen.

Digitalt drama

Den er som en ny slags found footage-film. Det er et format, hvor man nedbryder den fjerde væg, hvorfra publikum beskuer handlingen gennem traditionelle kameralinser. I stedet anvender man kameraer, der eksisterer inde i filmens verden, for eksempel overvågningskameraer og aktørernes egne amatøroptagelser. Det mest berømte eksempel, The Blair Witch Project, snød i begyndelsen folk til at tro, det ikke var en film, men rigtige amatøroptagelser, man havde fundet.

I Searching er de typiske found footage-kilder erstattet med computere og smartphones. Historien fortælles gennem hovedpersonernes digitale aktiviteter, for eksempel internetsøgninger, chat-beskeder, facetime osv.

Det skaber ikke helt den samme illusion som den gamle Blair Witch-film gjorde, men det er en unik fortælleform og en stor udfordring. Selvom filmmagerne kan anvende facetime og lignende til dialog mellem skuespillerne, er det stadig begrænset hvor ofte og i hvilken kontekst. Store dele af handlingen er begrænset til muse- og tastatur-aktivitet indenfor rammerne af computerens programmer og funktioner, og det er gjort med stor opfindsomhed og kreativitet.

Spændende og medrivende

Det er imponerende, hvor spændende og medrivende fortællingen er, selvom den er fortalt sådan og har væsentligt færre scener, hvor du kigger på mennesker. Selvom du i mange scener kun læser ord og tolker digital aktivitet, følger du uden problemer dramaet, og du ved stadig, hvad hovedpersonen tænker og føler.

Den er formentlig ikke for alle. Du skal følge godt med og være i stand til at følge den type fortælleform. Men jeg blev grebet fra start til slut.

Hvis den ikke var fortalt sådan, ville den stadig have en god og gribende historie med et spændende mysterie, du kan gruble over. Men fortælleformen er så unik og så vellykket, at jeg når helt op på ti hjerter.

Advarsel! Spoiler i dette afsnit! Det er samtidig en meget menneskelig historie og et stærkt psykologisk drama, og det er en interessant (og tragisk) detalje, at de to hovedpersoner, filmens pro- og antagonist, begge handler som forældre, der vil gøre alt for at beskytte deres barn. Det giver fortællingen ekstra lag og dybde. Det er virkelig en gennemarbejdet film på alle niveauer.

Nøgleord: , , , , .Bogmærk Permalink.

Lukket for kommentarer.